Dag 8: Bezoek aan Caesarea en terugreis naar Nederland

3 mei 2013 - Middelharnis, Nederland

Beste allemaal,

Ook deze laatste dag moesten we vroeg uit de veren. Koffers inpakken, ontbijten, uitchecken en om 08.00uur met gids Nimrod richting Tel-Aviv vertrokken. Onderweg passeren we de berg Karmel waar Elia met de Baalpriesters offerde. Helaas was het zicht ook deze dag niet zo goed. We maakten voordat we in Tel-Aviv zouden aankomen nog een stop om wat van de stad Caesarea te zien.

In Caesarea was het een stuk koeler/frisser dan in Tiberias, +/- 21C

Allereerst bekeken we de resten van een Romeinse villa met veel mozaïek op de vloer die nog in goede conditie was

Aan het strand bevond zich een Romeins Aquaduct wat destijds 11 km lang was (!) Een eindje verder het ‘fort’ van Caesarea, wat destijds gebouwd is door de kruisvaarders. Het was nog in goede conditie en lijkt op een onneembare vesting. Tevens bezochten we hier de resten van de haven waar destijds de aanvoer van diverse producten plaats vond. Men heeft achterhaald dat de er schepen bij waren die wel 1.000 ton aan vracht vervoerden. (niet gering voor die tijd). Ook waren de golfbrekers van destijds nog goed te zien. Toen wel 300 meter lang zee inwaarts.

Hiernaast bevinden zich de resten van een Romeinse Hippodroom. Een Hippodroom is een stadion waar wagenrennen worden gehouden en ‘andere  vormen van publiek vermaak’ in die tijd. Ook (de resten) het paleis van Herodes ligt hier aan de zee voorzien van een badhuis en sauna (!).In dit paleis werd Paulus voorgeleid aan Festus en later zei Agrippa hier tegen hem ‘Gij beweegt mij bijna een christen te worden’.

Hiernaast nog een gigantisch complex voor publiek vermaak destijds; een theater (zie foto), ook tegenwoordig nog in gebruik voor (pop)concerten.

Nadat we dit alles bekeken hadden reden we naar Tel-Aviv, we moesten namelijk 3 uur voor vertrek op de luchthaven zijn.  Hier hebben we afscheid genomen van onze gids Nimrod. (hij gaf Mirjam nog een kus :) )

De uitgebreide controle nam ongeveer 2 uur. Toen we door alle controles heen waren hoorden we dat het vliegtuig een uur vertraging had. Gelukkig hadden we 2 uur ‘overstaptijd’ in Rome zodat we daar het vliegtuig naar Amsterdam niet konden missen.

Hannerieke en Mirjam waren niet vrij van vliegangst, maar gelukkig hebben we op de terugreis geen turbulentie gehad. Om 22.00 uur kwamen we op Schiphol aan. Hier stond Anne-Maria (vriendin van Willem-Jan) ons op te wachten.

Om 24.00 uur stapten we ons huis in de Amalia van Solms binnen. Moe maar ook dankbaar voor de goede reis die we elkaar hebben mochten. Vannacht hebben we heerlijk geslapen in ons eigen bed.

Nogmaals de groeten van ons allemaal,

Jaap, Anne-Marie, Willem-Jan, Daniël. Annelijn, Hannerieke en Mirjam Koert

1. Oom Wim en tante Ria:
    4 mei 2013
    Welkom thuis!!
    een gezegende zondag allemaal en nu uitrusten!
    lieve groeten van oom wim en tante Ria