Dag 7: Het meer van Galilea

2 mei 2013 - Tiberias, Israël

Beste allemaal,

Het is vandaag al weer de laatste volledige dag in Israel. We moesten vanmorgen al om kwart voor 8 vertrekken  voor een boottocht over het meer van Gallilea. We hebben gisteren in het hotel een groep van Beter -uit  ontmoet uit Dordrecht , die met hun predikant ds. Van Houten een reis maakten. (Er zat trouwens ook nog een Goed Idee groep in het hotel en een Ned. gezin met  4 kinderen die net als wij met een gids reisden.) Zij hadden een boot afgehuurd maar die zat niet vol dus wij konden er nog bij. Daarom igngen we ’s ochtends vroeg om kwart voor 8 weg uit het hotel om naar de boot te gaan. Toen we van de oever weg vaarden werd het Wilhelmus aangezet en zong iedereen uit volle borst mee. Later zongen we nog ‘Scheepke onder Jezus hoede’ en ‘ruwe stormen mogen woeden’. Ook las de dominee het gedeelte over de storm op het meer. Best wel  bijzonder nu de zee volledig glad was. Maar de gids vertelde dat het nog steeds flink kan spoken op het meer.

Op een kibboets kwamen we aan land, waar we onze weg vervolgden naar de berg der zaligsprekingen. Daarop is een kerk en klooster gebouwd. Het kan ook een andere berg in de buurt geweest zijn,maar dat is niet zo belangrijk, je kunt je nu wel een voorstelling maken hoe het geweest is en wel uitzicht je vandaar had op het meer.

Daarna gingen we naar de plaats waar ongeveer de wonderbare spijziging geweest moet zijn. Ook daar hadden we een mooi zicht op het meer. 5000 mannen met hun vrouwen kregen daar te eten van 5 broden en 2 vissen. Onze gids vertelde, de Heere Jezus brak het brood en zijn discipelen moesten  het uitdelen. Zo zouden zij later ook met het evangelie moeten doen. Op deze manier  werden ze hier al op voorbereid.

We reden verder naar Kapernaum. Er zijn nog veel resten te zien van de oude stad in de tijd van Jezus, waaronder de resten van de synagoge. Hier heeft Jezus gepredikt en een iemand genezen van een boze geest. De synagoge had kenmerken van Joodse, Romeinse en Byzantijnse bouwstijlen. De eerste synagoge die er gebouwd werd, was daar neergezet door de Romeinse hoofdman die ook voorkwam in de bijbel. (Luk. 7:5: hij heeft ons zelfs een synagoge gebouwd, dit gaat over de Romeinse hoofdman van wie de dienstknecht genezen werd.) Bijzonder om daar te staan.

Nadat we weer in de auto gestapt waren, kwamen we  nog langs het land van de Gadarenen.  Onderweg aten we pizza bij een tentje, wat erg lekker was.

Daarna reden we naar de Golan Hoogvlakte tot aan de Syrische grens, waar in 1967 en 1973 korte maar hevige oorlogen met Syrië zijn geweest. Vanaf 1948 hoorde het stuk land bij Syrië, die de 19 jaar daarna vanaf de hoogvlakte steeds Israëlische soldaten en burgers in Galilea aanvielen. Het uitzicht was jammer genoeg niet best, bij helder weer kun je Damascus zien liggen. We konden nu wel de grens met Syrië zien en de troepen van de VN die er ook wacht houden. We kochten bij het uitzichtpunt nog wat appels en nootjes bij een Druze (ze zeggen nakomelingen van Jethro te zijn, gaan gekleed in een soort ‘pofbroek’). Na dit uitkijkpunt reden we door de Golan-hoogvlakte weer terug naar Tiberias. Onderweg zagen diverse voertuigen die van het Syrische leger waren geweest. Ze staan nu volledig uitgebrand in de weilanden. We zagen ook allerlei kazernes van het Israëlische leger en we zijn nog gestopt op een plaats waar een paar oude tanks stonden (zie foto).

Het was kwart over 4 toen we weer in het hotel aankwamen. De kinderen gingen nog een poosje zwemmen waar ze van genoten. We hebben gegeten en daarna is Jaap met de kinderen nog de stad Tiberias ingegaan. Daniel zat beneden een toets te maken (online) voor de Erasmus.

Morgen hopen we 8 uur richting Tel Aviv te vertrekken. Onderweg willen we Ceasarea nog bezoeken.

Ons vliegtuig vertrekt morgen om 15.00uur, maar we moeten om 12.00uur al op het vliegveld zijn vanwege diverse veiligheidchecks. Hannerieke en Mirjam zien wel een beetje op tegen de terugreis. Ze zijn flink geschrokken van de hevige turbulentie op de heenreis (vlucht Rome – Tel Aviv).

Jaap vertelde dat hij dit nog niet veel heeft meegemaakt en dat de kans klein is dat dit weer zo zal zijn. We hopen op een behouden terugreis.

We hebben erg genoten van deze reis, maar het is ook erg intensief. We zijn allemaal wel enigszins vermoeid door slaaptekort en voor ons erg hoge temperaturen. Zoals jullie het leuk vonden onze verhalen te lezen, zagen wij er naar uit om jullie berichtjes te lezen. We hopen jullie in gezondheid in Nederland weer te zien.

Groeten,

familie Koert

1. Christine & Leonard:
    2 mei 2013
    Goede terugreis!

In Nederland komt wordt het trouwens ook mooi weer de komende dagen.
  2. Piet en Sjaan:
    2 mei 2013
    Hartelijk dank dat we mee mochten reizen, bedankt voor de verhalen en mooie foto's. Een hele goede terug reis en hopen elkaar weer gezond te mogen ontmoeten. Hartelijke groeten uit Putten
  3. Petra:
    3 mei 2013
    Jaap, nog van harte een late felicitatie.
    Heel leuk om mee te lezen en te kijken met jullie,
    We wensen jullie een goede reis terug naar holland.
    groetjes the koerts uit CANADA
  4. Oom Wim en tante Ria:
    Hoe bestaat het !
    Die dominee van den Houten is nog familie van ons. Opa de Waal zijn moeder heette ook van den Houten!
    Deze dominee stond in onze Werkendamse tijd in Uitwijk, dus vlakbij. Zijn broer deed stamboom onderzoek en zo is dat uitgekomen! Heel aardige en behoudende jonge dominee. Zijn kinderen zitten op een reformatorische school in Dordrecht!
    Af en toe spreken we hem nog wel eens. Als je dit toch geweten had!
    Verder hebben we met veel vreugde jullie verslagen gelezen, heel erg mooi! Een indrukwekkende reis en een herinnering voor het leven.
    We wensen jullie een hele goede terug reis en veel dank dat we jullie mochten volgen.
    Lieve groeten oom Wim en tante Ria
  5. Kees, Lydi, Hannah, Lucas en Nathan Kamphuis:
    3 mei 2013
    Een goede terug reis toegewenst!
  6. De vischjes:
    3 mei 2013
    leuk om jullie foto's te zien en jullie ervaringen te lezen...