Dag 4: Jeruzalem 2

29 april 2013 - Jeruzalem, Israël

Beste volgers,

Op maandagochtend moesten we om 8 uur vertrekken, maar omdat verschillende mensen wat langzaam waren, werd het kwart over 8. We reden naar de Jaffapoort, waar we de auto in een parkeergarage neetgezet hebben. Na een mooie wandeling over een gedeelte van de muur van Jeruzalem (vooral gebouwd door de Byzantijnen tussen 500-1500), kwamen we bij de Sionpoort. Vanaf daar liepen we naar de zaal waar het Laatste Avondmaal waarschijnlijk werd gehouden. De zaal is in de loop van de jaren behoorlijk veranderd, maar dat het op die plaats is geweest, is wel redelijk zeker. Onder die zaal ligt het graf van koning David, volgens de traditie. De zekerheid hiervan is veel minder, recent archeologisch onderzoek vond ook geen beenderen meer in de tombe. Maar toch was het leuk en interessant om te zien.

Daarna liepen we naar de Klaagmuur, waar verschillende feesten gaande waren. Deze feesten waren er omdat verschillende jongens 13 jaar oud werden, ze vieren dan een feest wat ze Bar-Mitzwa (zoon der wet) noemen. Dit feest wordt bijna net zo groots gevierd als een bruiloft. Nog redelijk veel Joden houden het feest aan de Klaagmuur, niet alleen de orthodoxe joden. Eerst lopen ze met de familie in een stoet door de stad naar de Klaagmuur, al zingend en springend. Daarna worden de mannen en vrouwen gescheiden bij de Klaagmuur. De vrouwen kijken toe vanachter een hek, terwijl de jongen die Bar-Mitzwa doet een boekrol pakt en een stuk hieruit voorleest. Dit is ook de eerste dag dat deze jongen een gebedsriem en echte gebedsdoek mag dragen. Als hij klaar is met het lezen, gooien de vrouwen vanachter het hek snoep naar hem en de mannen zingen en klappen voor hem.

Na dit mooie tafereel gezien te hebben, liepen we nog een stuk door de Joodse wijk, waar veel opgravingen zijn gedaan. Hier hebben we ook gegeten. Met de auto reden we daarna naar het Israël museum, waar we een maquette zagen van de stad Jeruzalem in de tijd dat Jezus leefde. De maquette is vrij groot, wel meer dan 20 bij 20 meter. Hierdoor konden we heel goed zien hoe de stad er toen (nog mét tempel) uitzag. In dit museum zagen we ook nog een deel van de Dode Zee-rollen. Deze boekrollen zijn 1947 gevonden door een herdersjongen in Quamram, vlak bij de dode zee. De boekrollen bevatten allerlei geschriften, waaronder delen uit de bijbel. De boekrollen zijn geschreven rond de tijd van Jezus. Opvallend is dat na de ontdekking van deze boekrollen bleek dat de tekst van de Bijbelboeken uit het oude testament de laatste 2000 jaar vrijwel onveranderd zijn overgeleverd.

Het tweede museum wat op het programma stond was Yad Vashem. Dit is een museum gewijd aan de Holocaust. We hadden maar anderhalf uur, maar toch hebben we een goede indruk kunnen krijgen van het museum. Er was ook een monument voor de 1,5 miljoen kinderen die omgekomen zijn. Hun namen worden voorgelezen.

Na een bezoekje aan de supermarkt, kwamen we om kwart voor 6 weer aan in het hotel. Morgen gaan we de kant van de woestijn op. We hopen Massada, de dode zee en misschien Quamram te bezoeken.

Groeten,

Familie Koert

PS: De foto's van de dag 3 en 4 staan kunnen aangeklikt worden onder het verhaal van dag 3 of via de link foto's in de menubalk!

1. Joke en Jaap:
    Hallo Koertjes,
    Leuk om zondag al die nationaliteiten te ontmoeten, dat geeft altijd een mooie wending aan een vakantie. En dan gezongen met Beter-uit is een mooie afsluiting van de zondag.
    Vandaag weer heel wat gezien/meegemaakt, zeker Yad Vashem laat altijd diepe indruk achter. Na dan 10 uur op de been geweest te zijn ben je best toe aan een een paar uurtjes rust..........
    Morgen veel plezier in de Negev, mooie foto's maken.
    Wij gaan morgen genieten van de troonwisseling.
    Joke en Jaap
  2. Oom Wim en tante Ria:
    29 april 2013
    Net alles gelezen, in gedachten volgen we jullie.
    ja, de zondag zag er anders uit dan thuis!
    Wel bijzonder daar zo'n saamhorigheid is hé.
    leuk dat je bekende mensen ontmoet zeg.
    Hier is alles in de ban van de troonswisseling.
    Lieve groeten en goede reis verder.
  3. (O)ma en (o)pa De Visser:
    Lieve kinderen en kleinkinderen,
    Heel hartelijk dank voor de dagverslagen van gisteren en vandaag met de mooie foto's. Fijn dat we zulk een gedetailleerd verslag krijgen. Jullie hebben prachtig weer. Heel aardig dat jullie gisteren verschillende bekende personen uit Nederland hebben ontmoet en gesproken. Gelukkig zijn je allemaal gezond om elke dag de trip mee te maken. Hier staat alles in het teken van de troonwisseling. Koningin Beatrix heeft haar laatste toespraak om half negen gehouden. Dat kwam goed over met een bijzondere waarderend getuigenis over haar overleden man, prins Claus. Er is nu een afscheidsdiner gaande in het rijksmuseum. Vanmorgen was het wat regenachtig en koud. Vanmiddag kwam de zon en dan is alles direct opgewekter. Voor morgen geven ze zonnig weer af met wat wind. Hopelijk mag alles goed verlopen. We hopen dat jullie een goede nachtrust mogen hebben na toch wel een vermoeiende dag.
    In verbondenheid een hartelijke groet en veel liefs.
    (o)ma en (o)pa De Visser
  4. Piet en Sjaan:
    29 april 2013
    Wat ontzettend leuk dat we zo met jullie mee kunnen reizen, we kijken er iedere dag weer naar uit. Pas goed op elkaar en geniet er van.
  5. Leendert en andrea:
    30 april 2013
    Dag Jaap en Anne/marie,
    Wij genieten ook van het verhaal en de foto,s.
    Ik mis nog een foto van een supermarkt met wat er in de diepvries ligt.Mischien wel ijs of pannenkoeken.
    groeten,
    andrea en leendert