Dag 6: Van Jeruzalem naar Tiberias

1 mei 2013 - Tiberias, Israël

Beste volgers,

Vandaag hebben we de koffers ingeladen en om 8 uur vertrokken vanuit Jeruzalem  richting Tiberias.  (Jaap,  WJ, D en A zijn gisteravond nog naar Jeruzalem geweest om het bij avond te bekijken zie de foto.)

Gisteren hebben we ook Koninginnedag nog een beetje gevolgd via de Engelse TV-zenders en die morgen kregen we van onze gids nog een Israëlische krant met daarin ook een verslag van de troonswisseling en een spotprent van Charles en Elisabeth die daarop aanhaakt.

De eerste stop vandaag was bij de doopplaats aan de Jordaan, waar waarschijnlijk Johannes de Doper doopte. Je denkt aan een brede rivier maar het is een smalle modderige rivier. Toen wij weg gingen kwam er juist een heel gezelschap in doopkleding aan.

We vervolgden onze weg richting het noorden (het was om 10 uur al 33 graden). We kwamen langs het gebergte van Gilboa waar David met Goliath vocht. Het zicht was vandaag niet zo best vanwege het vele stof.

We reden verder richting Tiberias en stopten bij Bet-Shean (Bethsan). Hier zagen in een nationaal park resten van de oude stad die daar gebouwd was. Dit was de stad waar de lijken van Saul en zijn zonen aan de stadmuur gehangen werden en ook was dit de hoofdstad van de Dekapolis (groep van 10 steden). Er zijn door verschillende overheersers steeds weer nieuwe steden bovenop de oude gebouwd na aardbevingen of verwoestingen. De opgravingen tonen vooral de stad ten tijde van het Romeinse Rijk. Zo was er een amfitheater, een badhuis en een tempel opgegraven. De stad was altijd heel belangrijk vanwege de strategisch ligging bij het begin van de vlakte van Jizrieël. Daarna aten we een broodje en vertrokken we richting Nazareth.

In Nazareth aangekomen, bezochten we de aankondigingskerk, waar volgens de overlevering het huis van Maria en Jozef te zien is.  Dit huis was een soort grot, iedereen leefde daar toen in een grot vanwege de warmte (er was natuurlijk nog geen airco etc.). De kerk bestaat uit 2 delen, een deel voor meditatie en een deel waar de diensten worden gehouden (er was er net één aan de gang). Hierna bezochten we nog een andere kerk, waar misschien de timmerplaats van Jozef heeft gestaan. Allemaal was het erg toeristisch. De christenen in Nazareth hebben het moeilijk, de moslims vormen de grote meerderheid. In de stad zagen we ook verschillende spandoeken hangen met teksten dat Joden en Christenen op het verkeerde pad zaten, waar we ook nog een foto van gemaakt hebben.

Hierna reden we door naar het hotel, onderweg kwamen we nog door lang Kana en de berg Tabor (de berg waar de verheerlijking plaatsvond). We kwamen al vroeg aan bij het hotel (met een mooi zicht op het meer van Tiberias, zie foto), waarna we nog konden gaan zwemmen, tot grote vreugde van Hannerieke en Mirjam (het zwembad in het hotel in Jeruzalem was nog gesloten). Na het avondeten gingen J, WJ, A en H nog de stad in om een wandeling over de boulevard te maken. Het was er nog erg druk en er stonden nog veel kraampjes. Morgen hopen we eerst een boottocht te gaan maken over het meer van Galilea en daarna gaan we in de buurt nog wat dingen bekijken.

Daarnaast was Jaap vandaag jarig, wat veel mensen hier waren vergeten ;), Annemarie kwam er pas halverwege de dag achter.

Groeten van allemaal,

Fam Koert

1. Joke en Jaap:
    1 mei 2013
    Jarige en de rest van de familie,
    Jaap, van harte met je verjaardag en ook Anne-Marie en kinderen wil ik erbij betrekken, dat jullie nog vele jaren getuige mogen zijn.
    Voor je 50e volgend jaar weet ik nog wel een leuk reisje........
    Nu aangekomen op jullie laatste halte, Hotel Prima Galil. Mij niet onbekend, verschillende malen daar geslapen op de 13e verdieping, in m'n eentje in een prachtige kamer met balkon. Het zwembad was bij mij altijd nog leeg omdat ik een maand vroeger was. Lekker gegeten zeker tijdens het "feestmaal"' .
    Morgen gaan jullie het meer op en rond, inspirerende momenten zijn dat altijd, omdat je hierbij goed kan voorstellen dat Jezus hier zijn werkterrein had en toespraken hield.
    Allemaal de h. groeten, bijzonder aan Nimrod.
    Geniet nog lekker de laatste dagen.
    Joke en Jaap
  2. Ap, Marjoleen en kids:
    Dag Jaap, Anne-Marie en kinderen,

Leuk en leerzaam om jullie blog te lezen en de foto's te bekijken!
    Jaap, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We wensen je Gods zegen toe en een goed nieuw levensjaar.
    Geniet met elkaar van de resterende tijd in Israël en heb een goede terugreis en een behouden thuiskomst.

Hartelijke groeten,
    Ap, Marjoleen en kids
  3. Christine & Leonard:
    Hoi allemaal,

Jaap, van harte gefeliciteerd! Hier in Sommelsdiek hebben we elkaar vanochtend vroeg al gefeliciteerd met je verjaardag;-)
    Leuke zwembadfoto's, de Dode Zee foto's waren trouwens ook erg leuk (wel het krantje gemist).
    Goede reis verder en morgen de zwemvasten aan want het kan spoken op het meer:-)
  4. Oom Wim en tante Ria:
    2 mei 2013
    Jaap allereerst hartelijk gefeliciteerd met je vejaardag en we wensen je in dit nieuwe levensjaar de zegen van de Heere toe.
    DAt overkomt niet iedereen om in Israël jarig te zijn!
    We genieten mee van jullie reiservaringen, wel heet zeg.
    Dat zal weer een terugval zijn als jullie thuis komen.
    Hier is het nog steeds geen zomerweer.
    hoe het komt weten we niet, maar de foto's waren er niet bij. Alle hokjes waren gewoon wit..!
    misschien lig het aan de pc. De andere dagen prima.
    Nog een fijne dag en morgen is de thuisreis en dan... uitrusten....!

Lieve groet van ons
  5. Ton & Dineke:
    2 mei 2013
    Beste familie,
    Mede namens de 1e Kamer der Staten Generaal van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jaap ! Mooie foto's en we zien dat jullie erg genieten met jullie gezin. Een zwembad voor de kleine kinderen blijft altijd heerlijk en blijft er als vader jong bij.
    Allen een hartelijke groet.