Dag 3: Zondag

29 april 2013 - Jeruzalem, Israël

Beste allemaal,

Na goed geslapen te hebben (m.u.v. Hannerieke en  Anne-Marie L ) hebben we zondag om 08.15uur heerlijk gegeten en zijn om 9.15uur weggegaan richting de schotse kerk. Hier waren we ruim op tijd en hebben nog even rond gekeken en wat foto’s genomen. Daar hebben we ook nog enkele andere Nederlandse toeristen gesproken die in het schotse guesthouse logeerden. Toen we aangaven uit Middelharnis te komen zeiden ze gelijk uit ‘Menheerse’ . Ze kwamen uit Kampen, waren van de hervormde gemeente aldaar en kenden mensen uit Sommelsdijk die wij ook kennen.

Diverse nationaliteiten waren naar de kerkdienst gekomen zoals Amerikanen, Engelsen, Nederlanders, Filippijnen, maar met name uit Schotland. De (vrouwelijke) voorganger gaat normaal gesproken in Tiberias voor maar de dominee die in Jeruzalem ‘staat’  was op een buitenlandse reis naar Schotland.

Het ging vanochtend over Joh. 13 vs 31-35 waar het gaat over de liefde tot de naaste. Het was een ietwat politiek gekleurd verhaal waarin de voorganger een gebeurtenis aanhaalde die ze zelf had meegemaakt in haar periode die ze in Bethlehem ‘stond’ en de Palestijnse zaak ‘betwiste’.

Anyway, het was interessant om dit mee te maken.

Na de dienst hebben we nog met diverse bezoekers gesproken; Schotse pelgrims die al meer dan 15 keer in Jeruzalem waren, een Schots echtpaar uit Singapore. Anne-Marie had in haar beste engels een conversatie met de vrouw van dit echtpaar. Ze vond dat we een beautifull big family hadden met 5 kids… J .

Hierna zijn we in de richting van Bethlehem gereden en hebben vanuit een uitzichtpunt Bethlehem bekeken. Het staat tegenwoordig onder Palestijnse autoriteit die het hier voor het zeggen heeft.

We kregen hier een indruk van de ‘velden van  Bethlehem’  waar David zijn kudden weidde en de engelen het ‘Ere zij God’ zongen. De velden zijn geen keurige grasvelden en weiden die we in Nederland kennen, maar kleine stukjes gras omzoomd door stenen en her en der olijfbomen.

Zeer ruig terrein zouden we in Nederland zeggen.

Na dit gezien te hebben reden we naar Kibboets Ramot Rachel  alwaar we de lunch gebruikt hebben. Tijdens de lunch kwamen we ds. Silfhout tegen waar we kort nog even mee gesproken hebben. Hij had in deze Kibboets deze ochtend een dienst geleid.

Verder zagen we (van een afstandje) diverse andere Nederlandse gasten die bij dit gezelschap hoorden zoals Jan Mauritz, Jansen (oud hoofdredacteur RD) en Otto van de Ridder.

Hierna zijn we teruggereden naar het hotel waar we om 14.30uur aankwamen. Na noch wat gewandeld te hebben en in een park te hebben uitgerust zijn we teruggegaan naar het hotel.

We hadden namelijk vanochtend tijdens het ontbijt van enkele Nederlanders (die behoorden bij een Beter Uit Reis gezelschap) dat er die avond een sing-in  zou zijn om 18.30uur en dat we hier ook welkom zijn.  Onder leiding van de reisleider van Beter Uit, Jan Kraaijeveld, hebben we een half uur diverse liederen gezongen. Tijdens deze sing-in waren ook de mensen uit Kampen (familie de Koning Gans) die we ’s morgens ontmoet hadden in de schotse kerk er. Deze familie is bij ons in het hotel blijven eten dat was erg gezellig. Het was een andere zondag dan thuis maar dat is altijd zo als je in het buitenland bent.

Groeten

Fam Koert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton & Dineke:
    29 april 2013
    Jullie reisverhaal weer gelezen. We begrijpen dat er nog net geen Flakkees werd gesproken maar dat jullie toch wel bijzondere gasten hebben ontmoet in het mooie Israël. Vandaag nog een forse hagelbui gehad op de fiets en dan te bedenken dat jullie in het warme Israël zitten. Geniet ervan. Groetjes Ton en Dineke