Aankomst in Israël

26 april 2013 - Jeruzalem, Israël

Ha allemaal,

Vanochtend om 3:45 gingen we uit bed om de laatste dingen gereed te maken. Om 4:30 gingen we op weg naar Amsterdam waar we rond 5:45 aan kwamen. Daar hebben we de auto afgeleverd, en zijn we naar binnen gegaan. Willem-Jan kwam met de trein van Rotterdam centraal en kwam ongeveer gelijk met ons aan. Om 6:00 gingen we inchecken en daarna moesten we langs de veiligheidscontrole, waar we allemaal door het detectiepoortje moesten. Vervolgens moesten we nog een uur wachten tot we in het vliegtuig konden. Na ongeveer 1 uur en 50 minuten landen we op het vliegveld van Rome. Op het vliegveld moesten we nog een keer langs de paspoort controle. Daarna konden we doorlopen naar onze gate. Daar moesten we nog een half uur wachten en werden we met de bus naar ons vliegtuig gereden. Willem-Jan werd ook nog gefouilleerd, hij zag er waarschijnlijk heel verdacht uit. Het vliegtuig vertrok om kwart voor twaalf en om kwart voor vier (inclusief 1 uur tijdverschil) kwamen we aan in Tel Aviv. Tijdens de reis hadden we nog even last van heftige turbulentie waardoor Hannerieke en Mirjam erg bang werden. Maar al snel was het weer over en ging de vlucht verder prima.

Om 16.00uur kwamen we aan op Ben Gurion Airport in Tel Aviv.

Nadat we vrij snel door de douane waren zagen we na enig gezoek dat Nimrod (onze gids)ons al op stond te wachten. Hij had een ruime Mercedes Vito 8-persoons bus klaar staan waar we onze bagage in kwijt konden.

Via een alternatieve route (geen snelweg) zijn we naar het centrum van Jeruzalem gereden en de bus in de buurt van de Klaagmuur geparkeerd. Het was tegen het begin van de sabbath en het zag er letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen op straat. De orthodoxe joden droegen allemaal zwarte kleren en verschillende hoeden. De mannen mochten bij het mannengedeelte van de Klaagmuur komen met keppeltje op, de vrouwen mochten naar het vrouwengedeelte. Om kwart over 7 gingen we op weg naar het hotel. Daar hebben we nog gegeten nu gaan we snel slapen.

Morgen hopen we naar de oude stad te gaan en de olijfberg.

Tot morgen!

Fam Koert

PS: Zie de fotopagina voor een aantal foto's van de eerste dag!

1. Ap, Marjoleen en kids:
    26 april 2013
    Goed om te lezen, dat jullie veilig zijn aangekomen en ook leuk om al meteen met jullie mee te kijken d.m.v. de foto's.
    Bid om de vrede van Jeruzalem!
    Shalom,
    Ap, Marjoleen en kids
  2. Oom Wim en tante Ria:
    26 april 2013
    Wat ontzettend mooi om jullie te volgen. Dat dit toch bestaat!!!
    Prachtige foto's!
    Wat zullen jullie moe zijn, vooral de kindertjes.
    Lieve groeten en we denken aan jullie
  3. Piet en Sjaan:
    26 april 2013
    Heel fijn dat jullie gezond zijn aangekomen. Hannerieke en Mirjam jullie moeten tegen Pappa zeggen dat hij stil moet zitten in het vliegtuig ,dan trilt hij niet zo!

Hartelijke groeten Ome Piet en Tante Sjaan
  4. (O)ma en (o)pa De Visser:
    26 april 2013
    Wij zijn dankbaar dat jullie veilig in Israël zijn aangekomen. Oma heeft de uren dat jullie in de lucht waren met spanninbg en vrees doorgebracht. we lazen over de turbulentie in de lucht. Gelukkig ging het weer over. De beelden bij de klaagmuur komen opa zeer bekend voor. Hewt was waarschijnlijk nog aan het begin van de sabbath. Hoe later op de avond hoe levendiger het meestal wordt. Heel veel dank voor jullie verhaal en de foto's. Hier was het vanmiddag regenachtig en maart 7 graden. Bij jullie was het mooi weer.Morgen een heel fijne dag toegewenst.
    Veel liefs en een hartelijke groet,
    Oma en opa de visser
  5. Joke en Jaap:
    27 april 2013
    Hallo Koertjes,
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad, allemaal keurig volgens planning, ook een automerk wat bij jullie status past.......met twee schuifdeuren. Vandaag een mooie dag in de oude stad, waar het openbare leven grotendeels stil ligt door de Sabbat, maar meestal wel veel touristen zijn. We gaan vandaag naar Alphen, Joke naar haar zus en Jaap heeft reisleiderdag bij Beter-uit.
    We zijn benieuwd naar de ervaringen van de eerste dag.
    Joke en Jaap Mackloet
  6. Kees, Lydi, Hannah, Lucas en Nathan Kamphuis:
    27 april 2013
    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen! Fijne week gewenst!