Dag 2: de oude stad

27 april 2013 - Jeruzalem, Israël

Hallo allemaal,

Vanmorgen om 07.45 uit bed. We waren al wat langer wakker, maar hebben prima geslapen.

Na het ontbijt zijn we om 09.00uur met onze gids richting de Olijfberg vertrokken. Dit ligt in het oostelijke deel van Jeruzalem. Nadat we door het islamitische deel van Jeruzalem waren gereden (waar het erg druk was omdat het openbare leven weer begonnen was nadat ze gisteren hun heilige dag gehouden hadden) reden we de Olijfberg op en hadden vandaar een prachtig uitzicht op de oude stad Jeruzalem met zicht op verschillende poorten (zoals de Damascuspoort en de Mestpoort)

Gelijk voor ons hele grote begraafplaatsen waar Joden begraven willen worden omdat de Messias op de Olijfberg terug komt en ze er dan als eerste (opstanding der doden) bij zullen zijn.

Er wordt gesproken over inmiddels meer dan 70.000 graven en er komen er nog steeds bij.

Nadat we de weg gereden hebben die Jezus met zijn discipelen gegaan is van de Olijfberg naar Jeruzalem (Jezus op de ezel en de discipelen er om heen alsmede vele anderen die takken van de bomen en kleren op de weg wierpen) door het Kedrondal naar de Jaffapoort. Dit is de poort waar de ‘weg vanuit Jaffa’ aankomt. Hetzelfde geld voor de zoeven genoemde Damascuspoort.

Vanaf de Jaffapoort zijn we via allerlei kleine steegjes aangekomen bij de Verlossingskerk. Men denkt dat hier Golgotha was alsmede het graf van de Heere Jezus. Over deze plaats is een kerk gebouwd. Zowel Golgotha als het graf kun je zien alsmede een ‘plank’ waar de HJ op gebalsemd is nadat Hij van het kruis was afgenomen. Het is voor vele bezoekers een erg religieuze plaats, je ziet bijvoorbeeld diverse bezoekers die deze ‘plank’ vastklemmen, zich laten fotograferen en bidden. Golgotha zelf is moelijk te zien omdat er dus over deze kleine heuvel een kerk gebouwd is. Je kunt wel de ‘top’ van de heuvel aanraken.

Nadat we hier alles gezien hadden zijn de Via Dolorosa afgegaan richting de plaats waar de HJ berecht is geworden in de Burcht Antonio. Deze is er niet meer, alleen resten herinneren hieraan.

Onderweg kwamen we onverwacht nog enkele bekenden tegen;  Juffrouw Corrie de Wolf (juffrouw van Mirjam) en Peter en Annemiek Visser.  Erg leuk!

Nadat we geluncht hebben zijn we verder gelopen door het Arabische deel van de stad naar de graftuin. Dit is een tuin die ruim 100jaar geleden is aangelegd door een Engelsman waarin zich het graf van de Heere Jezus bevind alsmede een ‘andere’ Hoofdschedelplaats. (je ziet dus dat de een zegt het is hier en de ander daar)

Dit graf geeft een goede indruk van hoe een graf eruit heeft gezien destijds; een ‘goot’ voor het graf waarin een grote ronde platte steen de deur vormt en ‘afgewenteld’ kan worden en binnenin een voorportaal en het graf zelf.

Deze Hoodschedelplaats (een rots) was aan het eind van deze tuin te zien en had de vorm van een hoofdschedel met ogen en een mond.

Nadat we een ijsje hadden gegeten hebben we nog wat gewinkeld (veel afgedongen) en zijn we naar het hotel teruggegaan. We kwamen hier om 17.00uur aan. Iedereen is  erg moe van het vele lopen/slenteren door de stad.(vooral Mirjam). Maar al met al geeft  ook deze dag een hele mooie inkijk in het Bijbelse land. Het was vandaag ongeveer 30 graden, je kunt merken dat wij dat nog niet gewend zijn.

Morgen, zondag, wilden we naar  ds.  Ben Zwi  gaan in de Jaffa straat.  Hij is voorganger van een gemeente van Messias belijdende Joden en houdt op Zondag vaak diensten voor bezoekers aan het Heilige Land. Na gebeld te hebben bleek er geen dienst gehouden te worden. We gaan nu naar een Schotse kerk.

Bij de fotopagina zijn weer diverse foto’s van vandaag te zien.

Met vriendelijke groet,

Fam. Koert

1. Oom Wim en tante Ria:
    27 april 2013
    Net alles gelezen en de foto's bekeken, heel fijn dat we jullie zo kunnen volgen.
    Begrijpelijk dat jullie moe zijn, vroeg naar bed en morgen een rustdag.
    Lieve groet en veel zegen in de kerkdienst.
  2. Piet en Sjaan:
    27 april 2013
    Lieve allemaal, heel fijn dat we op deze manier met jullie mee mogen reizen, het is heel wat om daar met z'n allen te lopen, waarover jullie al zoveel gehoord en gelezen hebt, echt bijzonder, maar ik denk wel vermoeiend.
    allemaal de hartelijke groeten: tante Sjaan Ome Piet
  3. (O)ma en (o)pa De Visser:
    Lieve kinderen en kleinkinderen,
    Heel hartelijk dank voor het dagverslag en de bijhorende foto's.
    In 2006 heeft onze kerkhistorische groep zo ongeveer dezelfde route gevolgd op de zaterdag. Wij werden met de bus naar de Olijfberg gereden. Aan het begin hebben we op de Olijfberg een kerk en tuinen bezocht waar het onze Vader in heel veel verschillende talen, ook in het Nederlands, op stenen muur staat afgedrukt.Toen zijn we lopend door de hof van Getsemané getrokken en hebben daar nog een paar kerken bekeken. We zijn toen ook in de Schotse kerk geweest.Dat is niet zo ver van de Jaffa straat waar Ben Zwi woont. In de graftuinkerk, waar jullie vandaag zijn geweest, is er op de zondagmorgen ook een Engelstalige dienst. Het is mooi weer en voor jullie wel een hoge temparatuur. Hier was er vandaag heel veel zon maar wel koud. Vanacht wordt er nachtvorst verwacht. Verder gaat het bij ons gelukkig goed. Tante Janna heeft nog steeds last van kortademigheid en vermoeidheid. Oma wil een maandag naar dokter Kerkhofs bellen of er wat meer plastablet kan worden genomen. Wij wensen jullie een heel goede zondag. Fijn dat jullie vanacht goed hebben geslapen.Hartelijke groeten en veel liefs.

Oma en opa De Visser
  4. Ton & Dineke:
    27 april 2013
    Zojuist jullie reisverhaal weer gelezen. Erg leuk dat we het zo op afstand allemaal kunnen volgen. Een goede zondag toegewenst !
  5. Joke en Jaap:
    27 april 2013
    Net terug uit Alphen, gelijk maar even kijken en jawel weer nieuws.
    Heb een mooie reisleiderdag gehad vandaag, leuke workshops, inspirerende sprekers en tot slot een startdienst tot heil en zegen voor het nieuwe seizoen met Ds. Haasnoot(vrl) en gospelgroep.
    Daarna nog een chinees buffet aan de Zegerplas. Joke lekker gewinkeld met haar zus in Alphen, goed geslaagd!!
    Jullie dag is ook geslaagd heb ik gelezen, zo krijg je een goed beeld van het oude Jeruzalem. Graftuin is best inspirerende omgeving.
    Morgen een goede zondag met elkaar.
    Joke en Jaap

Ook naar Israel??? Zie : http://www.beter-uit.nl/mackloetisrael-jordanie
  6. Christine & Leonard:
    27 april 2013
    Leuk verslag en herkenbaar. Ik kan een dienst in de graftuin op zondagochtend aanbevelen. Het is een bijzondere ervaring: in een prachtige tuin aan de voet van de (vermoedelijke) heuvel Golgotha en naast de deur van het (vermoedelijke) graf met daarop de tekst 'He is not here, for He is risen'. Was wat mij betreft een onvergetelijke ervaring!
    Goede reis verder!
  7. Harmke en Henk uit Oldebroek:
    27 april 2013
    Het verslag is duidelijk en beeldend, het lijkt zo herkenbaar; ook mooie foto's, indrukwekkend al die graven.
    Nog een heel fijne tijd en we hopen dat jullie nog veel mogen zien.
    Een goede zondag samen.